Het is echt een hardnekkig fabeltje. Zelfs tijdens een sessie over lawines beweerde een spreker uit een Alpenland: “Jullie lopen meer risico op de autobahn naar de bergen toe, dan in de sneeuw daar!”
Die uitspraak was tijdens de Bergsportdag van de Nederlandse Klim- en Bergsportvereniging (NKBV) in februari 2020. Het verenigingsblad Hoogtelijn van de NKBV moest een jaar later ook zelf in een rectificatie schrijven dat rijden over de A27 toch niet echt vergelijkbaar is met een bergsport als toerskiën. Ondanks vijftig jaar aan lawinekunde en risicoreductiemethodes staat toerskiën namelijk nog fier in het rijtje extreme sporten.
Extreme sporten herken je aan de bijna double-digits micromorts per keer: parachute springen heeft er 8, duiken 5 tot 10, deltavliegen ook 8 en toerskiën 9. Maar het idee ‘autorijden is ook gevaarlijk, misschien wel even gevaarlijk’ blijft maar terugkomen. Daarom maakte ik deze infographic, met een interpretatie van de micromort én die vergelijking van autorijden het hele jaar door, en skitoeren op vakantie.
Bronnen
[1] Rectificatie NKBV in de Hoogtelijn: https://issuu.com/nkbv/docs/hoogtelijn_3_2021/s/12411967 [2] Micromorts voor parachute springen, duiken en deltavliegen: https://en.wikipedia.org/wiki/Micromort (edit door statisticus David Spiegelhalter) [3] Micromorts voor toerskiën: Winkler, K., Fischer, A., & Techel, F. (2016). Avalanche risk in winter backcountry touring: Status and recent trends in Switzerland. In Proceedings of the international snow science workshop (pp. 270-276)Cijfers voor het verkeer gebruikt van voor 2020 vanwege het effect van de COVID-19 pandemie: [4] Personenmobiliteit; persoonskenmerken en vervoerwijzen, regio, 2010-2017. CBS Open Data. [5] Mobiliteit; per persoon, persoonskenmerken, vervoerwijzen en regio’s. (na 2017) CBS Open Data. [6] Overledenen; doden door verkeersongeval in Nederland, wijze van deelname. CBS Open Data.
Add comment